- Eskilstuna.

Igår ungefär runt denna tid så vad jag påväg till mödravården,
då jag upptäckt att jag hade blödningar och även sammandragningar.
Kändes ju inte riktigt bra kan jag säga och i och med att det var
både och så ville dom att jag kom ner så dom bara fick bedömma hur
det såg ut osv. Väl nere på MVC så kunde dom ju inte göra så mycket
mer än att konstatera att det blödde och hör att hjärtljuden på lillklutten
lät mycket bra.

Så barnmorskan förklarade att jag inte fick röra på mig så mycket och
vi blev även tillsagda att åka till förlossningen i Eskilstuna så att dom kunde
undersöka mer och se vad det var som händer. Det är ju så att man kan mycket
väl blöda under en graviditet men eftersom att jag hade sammandragningar och sådär
så kunde det lika gärna vara förlossningen som skulle starta, därför dom ville skicka mig
för en bättre undersökning. Vi fick till och med skjuts hem av barnmorskan för att jag
inte fick röra mig för mycket.

Väl hemma så fick jag i mig lite att äta innan jag och mamma satte oss i taxin och
åkte mot Eskilstuna. Peppar peppar så klarade jag mig utan att bli åksjuk hela vägen
dit men jag lyckades ändå inte bli utan sammandragningar, så lite skumt kändes det
måste jag ju erklänna.

När vi kom fram till förlossningen så tog dom urinprov, kollade mitt blodtryck och sedan
så sattes det två små apparater på magen. Den ena var för att kolla hur bebisens hjärtljud
var och den andra var för att mäta styrkan på mina sammandragningar. Låg där ett bra tag
medans kurvan skrevs ut, och det var så lugnande och härligt att få ligga där så länge och
höra hur kluttens hjärta slog :) haha och han ville ju inte ligga still och han tyckte inte om
att det satt fast saker på magen! Han sparkade och puttade så dom gång på gång höll på
att trilla av! haha.

När kurvan var färdig så kom en läkare och en barnmorska in för att göra lite undersökningar.
Dom tittade och kände och försökte att komma fram till vart blödningarna kom ifrån för det
kunde ju vara olika anledningar. Dom kom i alla fall fram till att det inte hade med bebisen,
moderkakan eller livmodern att göra utan det berodde på torra slemhinnor. Trodde inte det
skulle göras mer men dom såg lite smått bekymrade ut och förklarade sedan för mig att vi
även skulle göra ultraljud för att se saker och ting lite bättre och kolla hur det såg ut och sådär
i magen. Och jag kan ju säga så mycket som så att det var nog det häftigaste jag någonsin
gjort eller sett! Det är ju verkligen bättre apparater än vad det är på mödravården här i stan,
vilket kanske inte så konstigt då det är en förlossning..Men i alla fall!
Vi fick se lilla klutten (som man nu såg väldigt tydligt att det var en pojke) och han låg som han
gjort länge med huvudet nedåt, hjärtat slog jättefint, det var rätt mängd fostervatten, moderkakan
låg precis där den skulle ligga och vi fick även höra hur flödet genom navelsträngen lät och det var
helt otroligt! Man hörde hur näringen och allt som tar sig genom navelsträngen passerade!
Även det lät mycket bra! Man såg till och med att han lipade och att han låg med en knuten hand
mot pannan! :) Lillens huvud var även fixerat, "Fixering innebär att bebisens huvud sjunker djupt ner
i bäckenet och blir fixerat (”fastnar”).
Sedan blev det ju även ett vaginalt ultraljud (var ju inte lika kul som det låter kanske haha). Men
det var också så galet häftigt! Man såg på skärmen hur det såg ut om man skulle komma utifrån
och in så att säga :P man såg barnets huvud genom själva tappen och det låg ju en bra bit ner
och man kunde även se och mäta hur lång livmoderhalstappen var (den "ska" vara 5cm innan en
förlossning drar igång och min var ca 3,5cm lång) och min var ju lite kortare vilket betyder att
den börjar dra ihop sig eller vad man säger?

Så dom var inte jätteglada över att mina sammdragningar redan börjat så pass att tappen börjat
bli mindre i och med att jag bara gått fulla 32 veckor och 4 dagar (igår) och lillklutten vägde ca
1730g så tyckte dom inte riktigt att det var jättebra att det börjat såhär. Så jag fick medicin
"Bricanyl" (stavning?) som jag ska ta tre tabletter om dagen för att det tydligen ska "stoppa" det
hela. Dock vet man ju att det inte fungerar på alla men jag ska i alla fall ta tre tabletter om dagen
i ca2 veckor och skulle det sedan vilja starta så skulle det få göra det. Skönt att höra i alla fall då
jag tycker att 32 veckor är lite för lite än så länge, då är det skönt om man har gått 34 fulla veckor
och är påväg in i 35.

Så en liten typ sammanfattning?
..lillklutten mår toppen, och väger lite mindre än en "normal" bebis men går helt efter sin egen
och min kurva så det var normalt för honom. Han han jättebra hjärtljud, är väldigt livlig och ligger
alltså "fast" med huvudet. Jag mår också jättebra, har fått recept på medicin för att skjuta upp förlossning i
åtminstonde 2 veckor (om det nu funkar) och jag skulle hålla mig lugn och jag fick inte vara ute och
gå en massa och röra mig för mycket utan jag skulle helst hålla mig hemma och ligga och vila (lätt
att säga något sådant till mig som inte kan vara still en enda sekund! haha), har fått recept på salva för
slemhinnorna och jag har även gått upp 2kg sedan jag vägde mig på MVC förrförra gången jag var där.
Jag älskade personalen som fannsdär och speciellt barnmorskan som jag hade där, så himla gullig och omtänksam! Hoppas hon finns där när man väl ska tillbaka sen ;) haha. Läkaren var lite läskig till en
början men han var så skicklig och förklarade precis allting! Man kände sig så trygg i deras händer,
trots att man kände sig väldigt utlämnad! Haha inte så konstigt då några främmande människor ser
en i princip utan kläder och dessutom pratar samtidigt, men det kändes även bra då man märkte att
det är något som dom gör varje dag,ingenting som är ovanligt för dom.

Väl hemma i stan igen så var jag helt död i kroppen! Jag var så trött att jag nästan såg stjärnor haha!
Men ändå lyckades jag inte att somna! Så följde med mamma och Marve ut till vingåker för att hämta
Noah och när vi återigen kom hem så tvärsomnade jag! hahaha.


Jag var skapligt spänd innan vi åkte igår! Hela magen och framförallt
precis över blygdbenet var helt stenhårt! Scary!



Ursäkta dom dåliga bilderna men är svårt att ta kort på en bild!
Materialet är så glansigt att det blir suddigt och gult utan blixt och med
blixt blir det jätteljust och stora ljusfläckar!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0